Nieuws

KNVTS ‘Schip van het Jaar’ prijs 2011

photo courtesy of vof amulet
photo courtesy of vof amulet

Het Maritime Awards Gala 2011 werd, als gewoonlijk, georganiseerd door de ‘Stichting Maritime Prijzen’. In deze stichting zijn een aantal vooraanstaande Nederlandse organisaties vertegenwoordigd waaronder de KNVTS. Het Gala was dit jaar op donderdag 13 november in Studio 21 te Hilversum en werd gepresenteerd door Anita Witzier. In een uitverkochte studio waren 730 gasten aanwezig, die met een avondvullend programma werden vermaakt. Er was een enorm podium waar het allemaal gebeurde tijdens de diverse gangen van het diner: een wervelende en zeer gevarieerde show werd afgewisseld met de diverse prijsuitreikingen.
De officiële opening werd door dhr. Cees Moolenburgh, voorzitter van ‘Stichting Maritieme Prijzen’, verricht. Mevr. Thecla Bodewes, welbekend in de scheepsbouwwereld en zakenvrouw van het jaar 2011, gaf deze avond het startsein voor de eerste editie van de Maritieme Week. Zij mocht die avond ook vier van de vijf prijzen uitreiken; de vijfde prijs, de KNVTS ‘Schip van het Jaar 2011’ prijs, mocht zij niet uitreiken. Eén van haar bedrijven was namelijk betrokken bij één van de genomineerde schepen.
 

Uitreiking van de overige prijzen
• Winnaar van de NVSI ‘Timmerprijs’ is Bart van Oers met een ‘Snelle methode om haalbare scheepsontwerpen te genereren’. Overige genomineerde was Mauk Tilanus.
• Winnaar van de KNVR ‘Shipping Award’ is Dockwise Shipping BV met het ontwerp van hun schip de ‘Vanguard’, een boegloos afzinkbaar zwaarlading schip. De jury vond de ‘Stichting ProSea’ een special vermelding waard, vanwege het ontwikkelen van een training voor `Navy Environmental Awareness'. Overige genomineerden waren Sima Charters en Tideway Offshore Contractors.
• Winnaar van de HME ‘Maritime Innovation Award’ is IHC Merwede met hun ‘Spud Guard system’. Overige genomineerden waren Ulstein Sea of Solutions met de ‘SOC 5000’ en NewThex Ned met het ‘NEXT closing system’.
• Winnaar van de HISWA ‘Excellence Award’ is Dick Boon. Vanwege zijn verblijf in het buitenland nam dochter Mieke de ‘lifetime achievement award’ namens haar vader in ontvangst.

KNVTS ‘Schip van het Jaar’ prijs
De winnaar van de KNVTS ‘Schip van het Jaar’ prijs 2011 is de ‘Amulet’ van VOF Amulet geworden. Het jury oordeel: “De compagnons Jansen en van der Molen hebben met de ‘Amulet’ een bijzonder zuinig en milieuvriendelijk binnenvaartschip in de vaart gebracht. Een type C tanker van 135 m lengte, een breedte van 14,15 m en een ladingcapaciteit van 6752 ton, bestemd voor het transporteren en bunkeren van stookolie en minerale oliën. Op unieke wijze zijn op dit schip een aantal interessante innovaties toegepast. Het voortstuwingsconcept combineert de voordelen van een geavanceerde diesel elektrische installatie met de mogelijkheden van roerpropellers ( L-drives) en een speciaal voor deze thrusters ontworpen achterschip. De roerpropellers zijn in hoogte verstelbaar waardoor bij varen met leeg schip de propellers iets onder het schip kunnen zakken waardoor het schip niet behoeft te worden geballast. Het elektrische systeem wordt gevoed door 4 generatoren. Op dit systeem zijn via frequentieomvormers 2 roerpropellers aangesloten, een boegschroef en een 20-tal ladingpompen. De roerpropellers worden op vermogen geregeld en een power management systeem zorgt er voor dat het aantal draaiende generatoren altijd optimaal wordt aangepast aan het totaal gevraagde vermogen. Ten opzichte van vergelijkbare schepen met conventionele installaties resulteert dit concept in een aanzienlijk lager brandstofgebruik. Bovendien zijn de dieselmotoren voorzien van een geavanceerde katalysator waardoor de installatie ruimschoots voldoet aan de Euro 5 vrachtwagennorm en aanzienlijk schoner is dan wat wordt gevraagd door de CCR 2 norm voor binnenschepen.”
Daarnaast waren ook de ‘Oleg Strashnow’ en de ‘Nemo H2’ genomineerd. De Oleg Strashnov is met zijn hijscapaciteit van 5000 mt bij een vlucht van 32 m het grootste mono-hull kraanschip ter wereld, een uniek ontwerp. Het passagiersschip ‘Nemo H2’ is het eerste in Nederland gebouwde schip dat emissieloos kan varen.

Een interessant detail van de avond was het optreden van Albert de Krijger, die namens IHC de ‘‘Maritime Innovation Award’’ in ontvangst nam. Albert mocht namelijk in 2009 de als student al de ‘Timmerprijs’ in ontvangst nemen. Bij zijn dankwoord gaf hij aan dat het wellicht mooi zou zijn om bij het volgende gala voor de ‘Schip van het Jaar’ prijs te gaan. Hoewel bescheidenheid een deugd is, hij heeft in ieder geval zijn prioriteiten op orde!
 

photo courtesy of IHC Merwede