Nieuws

Kroonborg - KNVTS Schip van het Jaar 2015!


"Kroonborg"

Het  Maintenance Support  Walk-to-Work Vessel  “Kroonborg” is de winnaar geworden van de KNVTS Schip van het Jaarprijs 2015.

Deze prestigieuze prijs werd uitgereikt (2 november) tijdens de 10e editie van het Maritime Awards Gala in de Onderzeebootloods van RDM Rotterdam.

De “Kroonborg” is het resultaat van een intensieve samenwerking van de werf Royal Niestern Sander (RNS) met NAM en Shell UK en een aantal subcontractors om op een veilige, milieu vriendelijker  en economisch meer aantrekkelijke  wijze, personeel en materiaal naar en van de platforms te brengen en daar onderhoud uit te voeren. Ten einde dit doel te bereiken was door de opdrachtgever gesteld dat het schip 300 dagen per jaar zou moeten kunnen werken op de zuidelijke Noordzee onder de volgende maximale zee condities: wind 30 knopen, 2,5 meter significante golfhoogte en een stroom van 1 knoop.

Om aan deze en een aantal andere operationele eisen te kunnen voldoen werd een zeer bijzonder schip ontworpen en gebouwd. Hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte 79,43 m, breedte 15,85 m, holte 7 m en diepgang maximaal 5 m. De door Conoship ontwikkelde rompvorm, in combinatie met  Voith Schneider propellers met actieve roldemping, zorgt voor een  zeegangsgedrag waarmee aan de wensen van de klant kon worden voldaan.

De diesel elektrische installatie voor voortstuwing en hulpbedrijf wordt gevoed door 4 CAT 3512 dieselmotoren welke generatoren aandrijven van 1.700 kW , 690 volt, 60 Hz. Deze motoren draaien op GTL ( Gas to Liquid), een brandstof op basis van aardgas en met aanzienlijk minder uitstoot van NOx, SOx en fijnstof dan Marine Diesel Oil. De voortstuwingsinstallatie bestaat uit 2 Voith Schneider propellers met een vermogen van 1,850 kW elk en twee geluidsarme Voith Inline boegschroeven aangedreven door permanent magneet motoren van 1,000 kW . Zowel de hoofd schroeven als boegschroeven hebben een variabel toerental resulterend in een optimale regelbaarheid van de stuwkracht. De Kongsberg DP 2 installatie zorgt er voor dat het schip bij een platform op zijn plaats kan blijven liggen.

Om personeel veilig naar en van een platform te brengen heeft het schip de beschikking over een beweging gecompenseerde  Ampelmann loopbrug  van 22 meter.

Voor het laden en lossen is het schip uitgerust met een kraan gemonteerd op een nieuw ontwikkeld beweging gecompenseerd platform van Bargemaster. Deze kraan heeft een capaciteit van vijf ton op 20 meter reikwijdte en een maximale hijshoogte van 35 meter. Het heeft voorts een geïntegreerd bunkersysteem voor het overbrengen van vloeistoffen naar de latforms, waaronder: IMO type 2 chemicaliën ter ondersteuning van gasproductie (200 m3), methanol (60 m3) , MEG (monoethyleneglycol) (50 m3) en  brandstof en water voor 21 dagen.

Om de betreffende vloeistoffen veilig in onderdeks gelegen tanks te kunnen vervoeren voldoen de tankindeling en de bijbehorende systemen  aan de eisen van  de International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk. De Kroonborg is in dit opzicht te vergelijken met een chemicaliëntanker. Het schip is voorzien van een speciale Cold Start-Up Unit (CSU), bestaande uit hydraulisch aangedreven pompen waarmee onder hoge druk (425 bar) MEG kan worden geïnjecteerd in aardgasputten.

Het schip heeft een werkdek van 500 m2 met een draagvermogen van vijf ton per vierkante meter, een werkplaats en opslagfaciliteiten ter ondersteuning van het onderhoud van de platforms.

De accommodatie is geschikt voor twintig bemanningsleden en veertig man technici en ander onderhoudspersoneel welke in ploegendiensten afwisselend op de platforms werken of aan boord van de Kroonborg verblijven. Het goede  zeegangsgedrag en het lage geluidsniveau aan boord  maken de Kroonborg voor de  bemanning en de andere opvarenden een heel comfortabel schip.

Met de oplevering van de Kroonborg heeft de werf Royal Niestern Sander, samen met  subcontractors en toeleveranciers, een bijzondere prestatie geleverd.

J.H. Klok