Seagull-301

Multi mission Unmanned Surface Vessel (USV) ‘Seagull-301’, ontworpen en gebouwd door De Haas Maassluis B.V. te Maassluis en Ginton Naval Architects B.V. te Haarlem.


Considerans Seagull-301

De SEAGULL-301 is de eerste van een tweetal prototype vaartuigen welke zowel bemand als onbemand kunnen opereren als multi-inzetbaar platform voor het detecteren en elimineren van dreiging door vijandige zeemijnen en/of onderzeeërs. Het schip is voornamelijk ingericht ten behoeve van onbemande survey-activiteiten mijnen jagen. Hiermee is het risico voor de bemanning weggenomen, met volledig behoud van de functionele eigenschappen van het vaartuig. Het schip is gebouwd bij scheepswerf De Haas Maassluis B.V. in opdracht van Elbitt Systems Ltd. 

Het belangrijkste innovatieve aspect van het schip is natuurlijk dat ze onbemand is. Desalniettemin is de romp, zoals ontwikkeld door Ginton Naval Architects B.V. uit Haarlem, in alle opzichten verfijnd en innovatief, omdat het twee grote moonpools combineert met een planerende knikspantromp met spray rails (“hard chine planing hull”). Tijdens intensief CFD-onderzoek zijn de onder(water)kanten van de moonpools geoptimaliseerd door loslatend effect te creëren dat overeenkomt met het effect van een “stepped hull”. Uiteindelijk resulteerde dit in een aanzienlijke weerstandsreductie door de vermindering van het wrijvingsoppervlak. Het vaartuig voldoet tevens aan de lekstabiliteitseisen welke voor een vaartuig van 12 meter niet gebruikelijk zijn.

Het belangrijkste innovatieve aspect van de aluminium romp is dat deze gemaakt is van drie modulaire rompdelen die samen één integrale romp vormen. Dit laat het schip toe om het gehele vaartuig in twee 40 voet zeecontainers te vervoeren. Eenmaal op de op de bestemming, kunnen de drie rompen samengevoegd worden tot één romp.

Het vaartuig wordt aangedreven door twee zeer compacte en robuuste dieselmotoren die twee vaste schroeven aandrijven. Het schroefontwerp is op maat gemaakt na intensief CFD onderzoek waarbij speciale aandacht is gegeven aan het voorkomen van cavitatie ter optimalisatie van de onderwater signatuur. Ten behoeve van de functie van het vaartuig is een compact en zeer nauwkeurig joystickbediensysteem geïnstalleerd. Dit systeem dat de gehele bediening van boeg- en hekschroef, motoren en tandwielkasten en twee onafhankelijke roersystemen combineert is volledig redundant uitgevoerd. Bij uitval van één van de control units of sensors is het vaartuig in staat haar positie te behouden, gelijk aan een gecertificeerd Dynamic Positioning systeem.

Het vaartuig is ondanks de snel varende eigenschappen uitgerust met een zeer groot aantal moderne systemen ten behoeve van de uitvoering van de diverse taken. Verscheidene specialistische systemen (payload) kunnen eenvoudig aan boord geïnstalleerd worden door middel van vaste connectiepunten aan dek. Hiermee is het mogelijk om binnen 8 uur het vaartuig om te bouwen voor een andere missie of taakvoering. Alles is volledig geautomatiseerd en geïntegreerd in het controle systeem van het vaartuig en daarmee afstand bedienbaar.

Onbemand varen is onder te verdelen in verschillende niveaus van autonomie. Deze kunnen variëren van bijvoorbeeld slechts uitlezing van de hoofdmotoren tot volledig autonoom varen waarbij geen menselijk toezicht is en het systeem opereert door beslissingen en acties zelfstandig te nemen. De drie bedieningsmogelijkheden die het vaartuig kan vervullen zijn: volledig bemand, op afstand bediend oftewel ‘’remote controlled’’, en volledig autonoom. De Seagull 301 is in staat om binnen diverse van de gedefinieerde autonomy levels te opereren. Hiermee kan het vaartuig als het ware meegroeien met de nog in ontwikkeling zijnde wet- en regelgeving. 

In meerdere opzichten een bijzonder schip, waarbij de ontwerper en bouwer o.i. vooraan lopen in hun vakgebied.

========

English short version

The multi-mission USV (Unmanned Surface Vessel) “Seagull-301” is  the first of two prototype vessels that shipyard De Haas Maassluis B.V. (builder) and Ginton Naval Architects B.V (designer) have delivered to Elbit Systems Ltd.

These vessels can be deployed, both manned and unmanned, for various commercial and military duties, such as surveying, patrolling, security missions, incident management, and mine detection and neutralisation.

The innovative aspects are primarily its capabilities of unmanned and autonomous operation; duties which are now performed in manned condition may in future, depending on the development and ratification of legislation, be executed in unmanned mode.

Optimisation of the relatively large openings of the moonpools and the “hard chine planing hull” have resulted in a considerable reduction of the vessel’s resistance at high speed.

The vessel can be transported in three standard 40’containers. The aluminium hull is built in three sections, which, disassembled, fit into two containers and the bridge module fits in the third. 

J.H. Klok