Actueel

  • Drie genomineerden in de race voor de Ship of the Year Award 2025 zijn bekend!

  • 12 juni | KNVTS Rotterdam

  • Geslaagde ALV 2025 bij Holland Shipyards

  • Bestuursleden gevraagd: Amsterdam en hoofdbestuur

  • Redacteuren gezocht voor SWZ|Maritime

  • Lezing Alewijnse over batterijsystemen trekt veel belangstelling

  • Super SuperYacht Session op METS TRADE

  • GORINCHEM XII uitgeroepen tot “SHIP OF THE YEAR 2024”

12 juni | KNVTS Rotterdam

Tijdens onze laatste KNVTS lezing nam Dr. Noud Werter van TNO ons mee op een diepe en interactieve duik in een van de meest urgente uitdagingen in offshore wind:
Hoe maken we recycling van windturbinebladen circulair, schaalbaar en economisch haalbaar?

Centraal in de discussie stond de R8-strategie voor de circulaire economie, die we tijdens de sessie volledig hebben verkend. Deze acht strategieën, van meest naar minst impactvol, zijn:
1. Weigeren – onnodig gebruik van hulpbronnen helemaal vermijden
2. Heroverwegen – ontwerp slimmere oplossingen die minder hulpbronnen gebruiken
3. Verminderen – minimaliseer materiaal- en energieverbruik
4. Hergebruiken – de levensduur van producten in de huidige staat verlengen
5. Repareren – repareren in plaats van weggooien
6. Opknappen – componenten herstellen tot ze weer als nieuw zijn
7. Opnieuw gebruiken – nieuwe toepassingen vinden voor oude onderdelen
8. Recyclen – materialen afbreken om de grondstoffen opnieuw te gebruiken
Hoewel recycling vaak wordt gezien als de oplossing bij uitstek, herinnert de R8-benadering ons eraan dat het de laatste optie moet zijn – en alleen moet worden gebruikt als alle andere opties zijn uitgeput.

Maar met de wieken van offshore windturbines zijn we al zover. Deze enorme composietstructuren zijn bijna onmogelijk te hergebruiken, te repareren of opnieuw te gebruiken. Dus hoe recyclen we ze op een manier die wel werkt?

Dat is waar het CIRCLE4WIN-project van TNO om de hoek komt kijken: met behulp van thermolyse worden ruwe glasvezels teruggewonnen uit buiten gebruik gestelde bladen, met als doel ze opnieuw te gebruiken in nieuwe productiestromen.
Het proces is ook afhankelijk van digitale productpaspoorten (Digital Product Passports, DPP’s) om materialen gedurende de levenscyclus van een blad te kunnen volgen.

En toekomstige oplossingen? We hebben gekeken naar nieuwe bladontwerpen – modulair, biogebaseerd en gebouwd voor demontage.
Bovendien hebben we het veranderende duurzaamheidsbeleid van de EU onder de loep genomen, dat een echte transformatie in de hele sector afdwingt.

Het evenement werd afgesloten met scherpe vragen van het publiek, open discussie en een zonsondergang die aanvoelde als de perfecte achtergrond voor een lezing over duurzaamheid op de lange termijn.

Hoewel we ons concentreerden op offshore windenergie, geldt de kernboodschap voor alle sectoren – vooral in de maritieme sector: We moeten allemaal overschakelen van end-of-life denken naar full-lifecycle, circulair ontwerpen.

Actueel

  • Drie genomineerden in de race voor de Ship of the Year Award 2025 zijn bekend!

  • 12 juni | KNVTS Rotterdam

  • Geslaagde ALV 2025 bij Holland Shipyards

  • Bestuursleden gevraagd: Amsterdam en hoofdbestuur

  • Redacteuren gezocht voor SWZ|Maritime

  • Lezing Alewijnse over batterijsystemen trekt veel belangstelling

  • Super SuperYacht Session op METS TRADE

  • GORINCHEM XII uitgeroepen tot “SHIP OF THE YEAR 2024”