Actueel

  • Super SuperYacht Session op METS TRADE

  • GORINCHEM XII uitgeroepen tot “SHIP OF THE YEAR 2024”

  • Uitreiking derde en laatste Oorkonde en Consideransen “Ship of the Year Award 2024″

  • Bezoek aan MARIN’s Seven Oceans Simulator centre

  • De genomineerden aan het woord: 2024 editie

  • Uitreiking schilderij Canopée aan Neptune Marine

  • Uitreiking Tweede Oorkonde en Consideransen “Ship of the Year Award 2024″

  • Bestuursleden gevraagd: Amsterdam & Hoofdbestuur

  • Alles over de drie genomineerden voor de Ship of the Year Award 2024!

  • Uitreiking eerste oorkonde en consideransen

GORINCHEM XII uitgeroepen tot “SHIP OF THE YEAR 2024”

Maandag 4 november is in Studio 21 in Hilversum tijdens het Maritime Awards Gala de veerboot GORINCHEM XII uitgeroepen tot winnaar van de “Ship of the Year Award 2024” (voorheen KNVTS Schip van het Jaar-Prijs).  De GORINCHEM XII is een innovatief en zeer licht geconstrueerde veerboot, gebouwd door Holland Shipyards  uit Hardinxveld-Giessendam.

Zie de aftermovie van het Maritime Awards Gala 2024

Innovatieve oplossingen

De Gorinchem XII is een super lichte emissielose veerboot ontwikkeld voor de gemeente Gorinchem. Het schip kan 100 personen en 100 fietsen vervoeren met een laag energie verbruik en is te opereren door slechts 1 persoon. Samen met het oplaad systeem en de nieuwe aanland fuiken in de havens voor alle waterniveaus is een totaal transsport system opgeleverd.

CoCo Yachts heeft het schip ontworpen en is gestart met het monitoren en bestuderen van het energie gebruik van de oude schepen. De uitkomst een extreem lichte double ended catamaran met azimuthing thrusters. Door ook de fuiken en verbeterde aanvaarroute in de havens kan de manoeuvreer tijd worden verminderd. Hierdoor kan de dienst snelheid omlaag en daarmee ook het energie gebruik.

De zeer lichte constructie van de catamaran is tot in alle details doorgevoerd. Bij alle onderdelen aan boord is gekeken naar functionaliteit versus gewicht. Hierdoor kon een extreem licht schip worden gerealiseerd, wat resulteert in minimale weerstand door het water. Er is gekozen voor zeer dunne aluminium platen, met plaatdiktes van 4 – 5 mm voor de huid van de romp en 2 – 2.5 mm voor dek en opbouw.

Met dit innovatieve ontwerp is een nieuwe standaard neergezet. Door niet alleen te kijken naar het schip, maar ook de havens, aanleg routes, operationele snelheid en gebalanceerde voorstuwing is een zeer laag energie verbruik gerealiseerd. Het schip en de operatie zijn samen geoptimaliseerd, waardoor er een totaal transportsysteem is opgeleverd met minimaal energie verbruik en maximale functionaliteit.

Actueel

  • Super SuperYacht Session op METS TRADE

  • GORINCHEM XII uitgeroepen tot “SHIP OF THE YEAR 2024”

  • Uitreiking derde en laatste Oorkonde en Consideransen “Ship of the Year Award 2024″

  • Bezoek aan MARIN’s Seven Oceans Simulator centre

  • De genomineerden aan het woord: 2024 editie

  • Uitreiking schilderij Canopée aan Neptune Marine

  • Uitreiking Tweede Oorkonde en Consideransen “Ship of the Year Award 2024″

  • Bestuursleden gevraagd: Amsterdam & Hoofdbestuur

  • Alles over de drie genomineerden voor de Ship of the Year Award 2024!

  • Uitreiking eerste oorkonde en consideransen