Actueel
KNVTS en SWZ|Maritime samen op Europort 2023
Senioren bezoeken Damen Shipyards en de Biesbosch
KNVTS @METSTRADE Evenement
KNVTS onderscheiden met CEMT Award 2023
Canopée is het Ship of the Year 2023
Schilderij van VIVA gepresenteerd aan Feadship Royal van Lent
Terugblik lezing genomineerden Schip van het Jaarprijs
KNVTS TekTalk: Chemgas en Aurelia over Ammonia als brandstof
Terugblik lezing KNVTS afdeling Rotterdam
Het Nationaal Groeifonds Steunt het Maritiem Masterplan met 210 Miljoen Euro
Terugblik lezing genomineerden Schip van het Jaarprijs
Op Donderdag 26 oktober 2023 waren de 3 genomineerden voor de KNVTS Schip van het jaarprijs 2023 uitgenodigd om aan onze leden uit te leggen waarom zij de prestigieuze prijs verdienen.
De Sleepboot Sparky
Namens Damen presenteerde Jean Pierre Stevens de Sleepboot Sparky. De eerste volledig elektrisch aangedreven sleepboot voor de haven van Auckland. We werden meegenomen in de optimalisatie van het scheepsontwerp, en keuzes die gemaakt zijn. Welke batterijen zijn geselecteerd, waarom, en de infrastructuur die nodig is zowel aan boord als aan de wal. Doordat er nog een generator aan boord staat, is de Sparky op eigen kiel naar Auckland gevaren. In de haven van Auckland kan de Sparky haar taken volledig elektrisch uitvoeren.
De Canopée
Klaas Beuckens presenteerde namen Neptune Marine de Canopée. Op het oog een imposant verschijning met gestroomlijnde hoge romp en zijn 4 zeilen. Het schip is specifiek ontworpen voor het vervoer van Ariana raketten naar Frans Guyana. De rivier in Frans Guyana is erg ondiep waar het ontwerp op aangepast moest worden. Ook de specifieke lading was een uitdaging. Door optimalisaties van het ontwerp en het instaleren van zeilen is het geïnstalleerd vermogen drastisch gereduceerd. Inmiddels zijn ook de zeilen gemonteerd en is het schip bezig met zijn eerste reis met de zeilen in bedrijf.
De e-Pusher
Namens Padmos presenteerde Walter van Harberden de e-Pusher die gebouwd is in opdracht van Kotug. Van de eerste schetsen en ideeën van Kotug tot de uiteindelijke realisatie van dit revolutionaire en modulaire ontwerp. Geen stalen romp, maar drijvers van kunststof bijeengehouden door een stalen frame. Elke module kan vervangen worden, zodat het schip kan worden aangepast naar nieuwe ontwikkelingen in de toekomst. Het vergt een nieuwe manier van denken en productie. En volledig in Nederland gefabriceerd.
Als leden hebben we genoten van deze 3 boeiende voordrachten. Met deze 3 genomineerden en kregen we weer een mooi beeld van de variëteit en innovatie waar onze Nederlandse scheepsbouw toe in staat is. En na deze voordrachten gunnen we alle 3 de werven deze prestigieuze prijs. Het is geen eenvoudige opgave voor de jury om een keuze te maken. We zijn benieuwd wie de prijs straks in ontvangst mag nemen.
Actueel
KNVTS en SWZ|Maritime samen op Europort 2023
Senioren bezoeken Damen Shipyards en de Biesbosch
KNVTS @METSTRADE Evenement
KNVTS onderscheiden met CEMT Award 2023
Canopée is het Ship of the Year 2023
Schilderij van VIVA gepresenteerd aan Feadship Royal van Lent
Terugblik lezing genomineerden Schip van het Jaarprijs
KNVTS TekTalk: Chemgas en Aurelia over Ammonia als brandstof
Terugblik lezing KNVTS afdeling Rotterdam
Het Nationaal Groeifonds Steunt het Maritiem Masterplan met 210 Miljoen Euro