
RSV NUYINA
RSV Nuyina, Australië ‘s nieuwe Antarctische ijsbreker, bevoorradings- en onderzoeksschip is een ontwerp van Damen Naval.
Lees meerRSV NUYINA
RSV Nuyina, Australië ‘s nieuwe Antarctische ijsbreker, bevoorradings- en onderzoeksschip is een ontwerp van Damen Naval.
Lees meerVIVA
Motor jacht VIVA is gebouwd in opdracht van een buitenlandse opdrachtgever met als doel en comfortabel schip met vrij uitzicht vanuit de accommodatie die bovendien milieuvriendelijk en tier II moet kunnen varen.
Lees meerSPARTACUS
De Spartacus is ’s werelds grootste en krachtigste zelfvarende snijkopzuiger (cutter suction dredger, CSD).
Lees meerDe veerboot Bryggen is een innovatief ontwerp, volledig elektrisch, milieuvriendelijk, efficiënt in bedrijf en economisch levensvatbaar en kan 80 personen vervoeren. De duurzame kwalificaties van het schip worden gedreven door een serie van innovatieve digitale scheepsbouwtechnieken, inclusief metingen op afstand, want in het schip is een netwerk van sensoren geplaatst. Hierdoor wordt een beter rendement verkregen en een reductie van de uitvaltijd voor onderhoud. Het laadsysteem bestaat uit een innovatief automatisch aanmeersysteem wat een veilige verbinding tussen het schip en het oplaadsysteem aan de wal tot stand brengt.
Lees meerDe NZK-100 is het eerste veerpont uit een serie van vijf, speciaal ontworpen voor het GVB voor het onderhouden van de verbinding tussen de noord- en zuidkant van het Noordzeekanaal. De veerpont heeft een capaciteit van 20 auto’s en maximaal 400 passagiers. De overtocht duurt maar een paar minuten, ook het aanmeren/laden/lossen duurt maar enkele minuten. De voortstuwingstrein is volledig elektrisch, waarbij de benodigde energie geleverd wordt door accu’s, die één keer per retourtrip worden geladen op de noordzijde van het kanaal. Ook zijn er twee dieselgeneratorsets geplaatst, die het van de accu’s overnemen als de weersomstandigheden te slecht worden of als er een andere, veel langere route wordt gevaren.
Lees meerHet voetveer Düsternbrook is ontworpen en gebouwd voor het havengebied van Kiel in opdracht van SFK. Het schip kan 140 passagiers en 60 fietsen vervoeren. Een belangrijk criterium is, dat de veerpont emissieloos moet kunnen varen gedurende 10 uur per dag. Het schip is geoptimaliseerd voor snelheid < 8 knoop, omdat voor het grootste gedeelte van het vaartraject een maximale snelheid van 5 knoop geldt.
Lees meerDe sleephopperzuiger “DC Orisant” is door de werf Royal IHC aangemeld voor de KNVTS Schip van het Jaar-prijs 2019.
Op 8 augustus 2016 is de opdracht gegeven door een voor dit doel opgericht samenwerkingsverband van Reimerswaal Dredging uit Goes en Group De Cloedt, een baggerbedrijf gevestigd in Brussel.
De kiel is gelegd bij IHC op de helling in Krimpen aan den IJssel op 19 juli 2017, waar het schip op 11 januari 2018 is te water gelaten. Na de proefvaart is de sleephopperzuiger eind november 2018 opgeleverd.
Lees meerDe Sendo liner is een binnenvaart containerschip met afmetingen 110 x 11.45 x 3.2 m (LxBxT). Het schip is in eigen beheer ontworpen door Sendo Shipping en gebouwd door Concordia Damen Shipbuilding B.V.
Lees meerDe Bravo Eugenia is een 109 meter luxe megajacht met een slank ontwerp en een ten opzichte van vergelijkbare jachten lage GT van 3.418. Het schip is ontworpen en gebouwd bij Oceanco te Alblasserdam.
Lees meerDe “RPA 8” is het door Scheepswerf Gebr. Kooiman gebouwde nieuwe patrouille vaartuig voor het Havenbedrijf Rotterdam.
Lees meerDe RSD Tug 2513 Twin Fin ‘Innovation” is een door Damen Shipyards nieuw ontworpen havensleepboot.
Lees meer
Voetveer ‘IJveer 60’ en ‘IJveer 61’ ontworpen en gebouwd door Holland Shipyards Group te Hardinxveld-Giessendam.
De KRI1 REM is een geleide-wapenfregat voor de Indonesische Marine.
Lees meerVissersschip MDV1 ‘Immanuel’ ontworpen en gebouwd door Hoekman Shipbuilding te Urk en Padmos te Stellendam.
Lees meerHet m.s. Savannah is genomineerd in de categorie jachtbouw. Het schip is geheel in Nederland ontworpen en gebouwd, behoudens het ontwerp van het luxe interieur. De Savannah is een luxe motorjacht met een lengte over alles van 83.5 meter en is bestemd voor de vaart in internationale wateren met maximaal 12 passagiers.
Lees meer
Zeiljacht ‘Aquijo’ ontworpen en gebouwd door Oceanco te Alblasserdam en Scheepswerf Vitters te Zwartsluis.
De Aquijo is met een lengte van 85 m, een waterverplaatsing van 1625 ton en twee masten van 90 m en 3250 m2 zeil het grootste (kits-getuigde) zeiljacht ter wereld. De accommodatie is uitermate luxe, vergelijkbaar met een motorjacht van dezelfde afmetingen, en naast de eigenaars-hut geschikt voor 12 gasten en een bemanning van 16 personen.
Lees meer
Dit Fast Supply Intervention Vessel is ontworpen en gebouwd door Scheepswerf De Hoop.
Lees meerDit Walk-to-Work schip is gebouwd door Koninklijke Niestern Sander voor Koninklijke Wagenborg.
Lees meerHet 91,5 meter lange jacht Equanimity is gebouwd door Oceanco.
Lees meerDeze reddingboot is het resultaat van gedegen onderzoek en ontwerp in nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Bouwer is Damen Shipyards Gorinchem.
Lees meerHet m.s. Galactica Star is genomineerd in de categorie jachtbouw. De Galactica Star is een snelvarend motorjacht met een lengte over alles van 65 meter en luxe accommodatie voor twaalf passagiers.
Lees meerHet m.s. Atlantic Dawn is genomineerd in de categorie zeevaart. De project-carrier is de eerste van een serie van vier en in het bijzonder geschikt voor speciale ladingen voor de offshore olie- en gaswinning en windturbineparken. Gebaseerd op de ideeën en ontwerpspecificatie van de innovatieve Urkse reder Hartman Shipping, ontworpen door C-Job Naval Architects and Engineers en gebouwd door CIG Shipbuilding (voorheen Shipkits), een scheepsbouworganisatie behorend bij de CIG-groep.
Lees meerHoge brandstofprijzen en zwaardere milieueisen hebben in de Nederlandse binnenvaart geleid tot het ontwerp en bouw van een aantal zeer innovatieve schepen. De voor de KNVTS Schip van het Jaar prijs genomineerde tanker “Greenstream” is daar een mooi voorbeeld van.
Een loodsdienst met een hoge en betrouwbare inzetbaarheid is van groot belang voor de Nederlandse havens en economie.
Lees meerZandexploitatiemaatschappij Reimerswaal (Reimerswaal Dredging) in Goes, van Bert den Herder, is een bedrijf met inmiddels meer dan 45 jaar ervaring met zand- en grindwinning op zee en rivieren.
Lees meerHet schip scoort voor het grootste deel op het criterium baanbrekend. Het is tot nu toe het grootste als schoener en tevens in aluminium gebouwd jacht. Als constructiemateriaal voor het gehele jacht is een relatief nieuwe aluminiumsoort ‘Alustar’ gebruikt en de bouw is in sectiebouw uitgevoerd, iets dat in de jachtbouw relatief weinig plaatsvindt. Automatisering is door het gehele schip - en niet in het minst vanwege de achtergrond van de eigenaar - in hoge mate toegepast.
Lees meer
De HMS Holland is een nieuw type schip voor de Koninklijke Marine, specifiek bedoeld voor taken in het zogenaamde lage geweldspectrum, zoals bescherming van koopvaardijschepen tegen piraterij, voorkomen van escalatie middels maritieme aanwezigheid, bestrijding van smokkel, patrouilletaken, etc.; dus in zijn algemeenheid asymmetrische oorlogsvoering op zee. Het schip kan daarnaast voor een groot aantal andere taken worden ingezet, per situatie kan de uitrusting worden aangepast. Er is dus sprake van een modulaire functionaliteit.
Lees meer
De concept van de bijlboeg is welbekend: karakteristiek zijn een zeer slanke, verticale boegvorm en een diepe voorvoet. De bijlboeg vindt zijn toepassing bij snelle vaartuigen en draagt bij tot een sterke reductie van de maximaal optredende verticale versnellingen aan de boeg. Veiligheid en comfort van opvarenden in zware zeecondities verbeteren en de werkbaarheid van de schepen wordt vergroot.
Lees meerDe Oleg Strashnov is met zijn hijscapaciteit van 5000 mt bij een vlucht van 32 m het grootste mono-hull kraanschip ter wereld. Het ontwerp is uniek in de zin dat bij het hijsen van zware objecten de breedte van de waterlijn 47 m is (bij een diepgang van bijna 14 m) terwijl in transit-conditie de breedte van de waterlijn slechts 37,8 m bedraagt (op een diepgang van 8,5 m). Hiermee kon de grote hijscapaciteit worden gerealiseerd, terwijl eveneens een voor dit type schepen grote vaarsnelheid van 14 knoop wordt bereikt bij een acceptabel voortstuwingsvermogen.
Lees meer
Het passagiersschip Nemo H2 is het eerste in Nederland gebouwde schip wat emissieloos kan varen. Het schip is in opdracht van Rederij Lovers ontwikkeld door het samenwerkingsverband Fuel Cell Boat Construction, wat bestaat uit Scheepswerven Gebr. G. en H. Bodewes, Alewijnse Marine Systems en Marine Service Noord.
Lees meer
De compagnons Jansen en van der Molen hebben met de “Amulet” een bijzonder zuinig en milieuvriendelijk binnenvaartschip in de vaart gebracht. Een type C tanker van 135 m lengte, een breedte van 14,15 m en een ladingcapaciteit van 6752 ton, bestemd voor het transporteren en bunkeren van stookolie en minerale oliën. Op unieke wijze zijn op dit schip een aantal interessante innovaties toegepast.
Lees meer
De Eemsborg is het eerste schip van de nieuwe generatie Multi Purpose Dry Cargo schepen welke door Koninklijke Niestern Sander is ontwikkeld. In navolging op de succesvolle series Multi Purpose schepen uit de jaren 90, is er een vervangingsbehoefte ontstaan voor deze schepen.
Lees meerDe VOX MÁXIMA is een sleephopperzuiger met een hopperinhoud van 31.200 m3 . Het schip is gebouwd bij IHC Dredgers in Kinderdijk, maar grote delen van het schip zijn gebouwd op andere locaties, waaronder de IHC Merwede werf in Heusden. De genomineerde VOX MÁXIMA is de grootste sleephopperzuiger die ooit gebouwd is in Nederland. De schaalvergroting bij sleephopperzuigers maakt het mogelijk om grootschalige landaanwinningprojecten aan te leggen tegen lagere kosten per kubieke meter.
Lees meer
Ethereal is een door Royal Huisman gebouwd zeiljacht met een lengte van 58 meter waarbij tijdloze exterieur belijningen van deze goed presterende tweemaster gecombineerd zijn met de meest innovatieve en hightech toepassingen om energie te besparen.
Lees meerDe “RWS 70” is een snel patrouillevaartuig, volledig nieuw ontwikkeld, breed inzetbaar en trendzettend voor de nieuwe taakstelling binnen de aanstaande vlootvernieuwing van Rijkswaterstaat. De “RWS 70” is het eerste vaartuig van een serie van totaal tien vrijwel identieke schepen, welke in drie jaar tijd worden gebouwd bij Scheepswerf De Haas Maassluis.
Lees meer
De “Doña Angela Maria T.” is een 50 meter lange Damen “Sea Axe” Fast Crew Supplier 5009. Het schip is afgebouwd in Gorinchem op basis van een casco van de Damen partnerwerf Song Cam in Vietnam en is geleverd aan de Mexicaanse operator Naviera Integral. De genomineerde “Doña Angela Maria T.” is ontworpen volgens het principe van de bijlboeg. Daarnaast zijn in het ontwerp verschillende andere innovatieve ontwikkelingen doorgevoerd, waardoor het bijlboeg concept nu tot volle wasdom komt en bewijst technisch en commercieel een groot succes te zijn.
Lees meerEind 2004 kwam een klant bij Koninklijke De Vries in Aalsmeer met de vraag naar een “yacht different from anything else afloat”. Niet alleen in het design, maar ook met een snelheid van 25 kn in slechter weer. Andere voorwaarden waren de lengte van maximaal 70 m, een romp van staal en voortstuwing door middel van schroeven, aangedreven door dieselmotoren. Als antwoord hierop kwamen de ontwerpers van De Voogt met het ontwerp van het innovatieve jacht Predator, dat gekenmerkt wordt door een terugvallend boegprofiel.
Lees meer
In het scheepsbouw jaar 2007 werden paar honderd nieuwe binnenvaartschepen aan aan de West/Europeese vloot toegevoegd, het merendeel daarvan voor Nederlandse eigenaren en grotendeels standaardontwerpen.
De voor de “Schip van het Jaar” prijs genomineerde “Apollo” is daarop een uitzondering.
Dit schip, met een laadvermogen van 7000 ton bij een lengte van 135 m, een breedte van 17,5 meter en een holte van 6,1 meter, is een bijzonder type C tanker. Door toepassing van de Scheldehuid is het schip uitgerust met integrale tanks en een dubbelwandige huid.
Lees meer
De "Kri Diponegoro" is een marineschip dat zich, met een op modules gebaseerde ontwerpen bouwmethode, kennis vanuit de civiele scheepsbouw en een aantal nieuwe technieken, internationaal onderscheidt.
Het is het eerste schip ontworpen en gebouwd op basis van het Sigma Concept. Het unieke van het Sigma Concept is dat een schip wordt ontworpen vanuit een gestandaardiseerde geometrie van schip en systemen.
Met variatie van standaard compartimenten van 7,2 m lengte en breedte variërend van 9 tot 14 m kunnen schepen met een waterverplaatsing variërend van 500 tot 2400 ton gebouwd worden.
De “Seven Oceans” is een multifunctioneel en leggen van pijpleidingen, met een diameter van waterdiepte van 3000 meter. Daarnaast kan het schip installaties op de zeebodem plaatsen met behulp van een 400-tons kraan en tevens dienst doen als supportschip voor onbemande inspecties van pijpleidingen etc.
Het ontwerp van dit unieke schip vereiste moest grote aandacht worden besteed aan scheepsbewegingen en werkbaarheid, stabiliteit en de scheepsconstructie.
De uitgangscriteria van de opdrachtgever waren zeer duidelijk, namelijk een Deadweight > 3.500 ton, bruto inhoud < 3.000 GT, vermogen aan de schroef < 3.000 KW en twee kranen met een hijsvermogen van 120 ton elk bij een vlucht van zestien meter. Daarbij moest het schip in zeegang de dienstsnelheid van achttien knopen zo lang mogelijk kunnen volhouden.Het ms Deo Volente was genomineerd in de categorie zeevaart. Dit droge lading schip heeft de aandacht getrokken wegens een aantal zeer in het oog springende eigenschappen en eisen welke in dit ontwerp zijn samengebracht. Het is een vaartuig ingericht voor het transport van stukgoed, containers en zware lading.
Lees meerIn de categorie specials was ook genomineerd het ms Silni. De Silni, ontworpen en gebouwd door Damen Gorinchem, is een snelvarende monohull supplier voor offshore platformen, waarmee ook bemanningen voor offshore platformen kunnen worden overgezet. Het vaartuig heeft een lengte van 35 meter en een dienstsnelheid van ongeveer 26 knopen.
Lees meer
De nieuwe veerboot Dokter Wagemaker is begin september door Damen
Shipyards opgeleverd aan haar nieuwe eigenaar TESO (Texels Eigen Stoomboot Onderneming). De feestelijke doop vond een maand daarvoor plaats. De Dokter Wagemaker gaat de Molengat vervangen, die in 2007 verkocht zal worden en is het resultaat van een groot renovatieplan waarmee een aanzienlijke capaciteitsvergroting wordt gerealiseerd.
Het in het oog springende oesterschip wordt door de KNVTS als baanbrekend beoordeeld, ondermeer vanwege de toepassing van een nieuw type ‘vernuftig visgerei’, dat door één man bediend kan worden. Van der Zwan noemt de ‘Jacoba Prins’ een schip ‘dat klinkt als een klok’. Niet alleen om de bijzondere vismethode en de wendbaarheid, maar ook vanwege de unieke elektrische installatie. ,,Dat is op dit schip een verhaal apart. Onze wensen voor de aansturing van met name het vissysteem zijn door Alewijnse Marine Systems vakkundig vertaald in een geavanceerde maar toch onderhoudsvriendelijke installatie’’, benadrukt Van der Zwan.
Lees meerHet schip scoort voor het grootste deel op het criterium baanbrekend. Het is tot nu toe het grootste als schoener en tevens in aluminium gebouwd jacht. Als constructiemateriaal voor het gehele jacht is een relatief nieuwe aluminiumsoort ‘Alustar’ gebruikt en de bouw is in sectiebouw uitgevoerd, iets dat in de jachtbouw relatief weinig plaatsvindt. Automatisering is door het gehele schip - en niet in het minst vanwege de achtergrond van de eigenaar - in hoge mate toegepast.
Lees meerDe Balticborg is met nadruk ontworpen om maximaal in staat te zijn de specifieke taak in de koude streken te vervullen en te voldoen aan de huidige eisen ten aanzien van het milieu en veiligheid. De mogelijkheden voor het laden en lossen zijn optimaal met de drie grote laadruimen en de daarbij toegepaste toegangsmogelijkheden door ‘ramps’ (beweegbare opritten tussen de dekken). Hierdoor wordt de stilligtijd tot een minimum beperkt, wat een positieve invloed heeft op de economische exploitatie van het schip.
Lees meer
De criteria, welke door de Franse Marine aan het gedrag in zeegang voor dit onderzoekingsvaartuig zijn gesteld, waren zeer hoog. Vooral ten aanzien van het bewegen van de uiteinden van de masten en de nauwe toleranties van bepaalde fundaties.
Het getuigd van goed vakmanschap als een werf erin slaagt dit goed voor elkaar te krijgen, terwijl dat geen dagelijks werk is.
Het beperken van slingeren en verlagen van de daarbij optredende versnellingen is ook een opgave die veel zegt over de noodzaak van uitgebreid hydrodynamisch onderzoek en berekeningen bij het Conoship-ontwerp.
Lees meer
De Nederlandse scheepsbouwindustrie heeft wederom een bijzonder concept ontwikkeld. Dit ontwerp toont aan dat de schepen die in Nederland worden ontworpen, weliswaar niet meer zo kolossaal zijn, maar wel buitengewoon opvallend. Met dit schip bevestigt ons land zijn vooraanstaande positie bij de bouw van kleinere, bijzondere schepen.
Lees meerCutter Suction Dredgers (CSD) zijn gemaakt om harde en samengeperste grondsoorten en rotsen te verwerken. Vroeger hadden deze vaartuigen beperkte afmetingen, geen eigen voortstuwing en werden met behulp van ankers, kabels en lieren verhaald en over grote afstanden met sleepboten of heavy lift vessels verplaatst. Een kleine twintig jaar geleden kregen deze dredgers een eigen voortstuwing zodat ze beter inzetbaar waren.
Enkele jaren geleden werd de behoefte gevoeld voor een schaalvergroting van de CSD's, mm of meer met het voorbeeld van de Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD).
Lees meer
De 'Vlissingen' is ontworpen met een vooruitziende blik met betrekking tot de behoefte aan bunkers voor zeeschepen van meer dan 8000 ton.
Het schip is bet grootste in zijn soort en kan desondanks nog steeds binnendoor zowel Antwerpen als Amsterdam bereiken. Door de grote opslag- en loscapaciteit is aansluiting gezocht tot het bunkeren van de steeds grotere zeeschepen. Hierdoor kan er meer gebunkerd worden zonder van bunkerboot te wisselen, wat een tijdsbesparing oplevert.
Om de hoeveelheid leidingwerk te beperken, zijn veertien tanks van 760 m3 toegepast in plaats van de officieel toegestane inhoud van 380 m3.
Lees meer
Een wat ongebruikelijke “eend”in de vijver van de KNVTS Schip van het Jaar Prijs omdat het hier een duwbak betreft. Dat wil zeggen een schip nagenoeg zonder eigen hoofd-voortstuwing.
Bij de bouw van de GO-9 is met succes veel aandacht besteed aan het voorkomen van geluid en trillingen en aan ergonomische aspecten. Het geluidsniveau in de stuurhut en de verschillende verblijven is extreem laag. Dit is bereikt door de bronnen van geluid en trillingen reeds bij het ontwerp te onderkennen, te berekenen en daarvoor adequate maatregelen te nemen.
Lees meer
Onder de Marineschepen is “De Zeven Provinciën” van het type “Luchtverdedigings-en Commando Fregat”, het LCF, een opvallende verschijning voor wat betreft vormgeving. Door de schuinstelling van de uitwendige oppervlakken van het schip is de kans op radardetectie kleiner gemaakt. Verder kan als baanbrekend worden beschouwd de toepassing van door de Koninklijke Marine en TNO ontwikkelde blast- en scherfwerende schotten en deuren. Ook de keuze voor het multi-function radarsysteem APAR ( active phased arrays)kan als zodanig worden gezien.
Lees meerDe Noordvaerder is gebouwd naar een ontwerp van Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen in Monnickendam. Het is een zeer gedurfd ontwerp door de zeer lage L/B verhouding. Hierdoor is zeer veel werkruimte beschikbaar op het gesloten shelterdek, hetgeen arbokundig gezien een positieve ontwikkeling is. De verwerkingsruimte op het hoofd- dek ligt op ongeveer halve lengte, waardoor de scheepsbewegingen de minste invloed hebben op het werk.
De vis wordt bij het binnenhalen direct gestort in z.g. stortputten.
Lees meer
De "Waterway" is een voorbeeld van innovatief ontwerpen in goed samenspel tussen opdrachtgever, werf en onderzoeksinstituut.
Gegeven de door de reder bepaalde missie heeft het streven naar energiebesparing vergaande gevolgen gehad voor het scheepsontwerp.
De Nora is een typisch voorbeeld van, hoe op basis van specifieke wensen van de klant, de Nederlandse werven met hun toeleveranciers in staat zijn om deze wensen te vertalen in een voor de klant optimaal scheepstype. In dit geval een snel (zowel op zee als in de havens), efficiënt en rustig schip, dat met zijn eigenschappen duidelijk uitsteekt boven de bandbreedte van de vele schepen die in het kleinere kustvaartsegment rondvaren.
De "Stad Amsterdam" is zonder meer al een uniek schip en het was zeer zeker de moeite waard om het in ieder geval in beschouwing te nemen voor deze prijs. Een grote prestatie is het daarnaast om op basis van een ontwerp van 1854 een schip te ontwerpen en te bouwen dat voldoet aan alle eisen voor een veilig schip volgens de huidige SOLAS regelgeving voor passagiersschepen en in staat is om onder de huidige omstandigheden redelijk economisch te worden geëxploiteerd en nog zoveel mogelijk uiterlijk de oorspronkelijke vorm en afwerking weerspiegelt.
Lees meerTeneinde doelmatige en kwalitatief hoogwaardige schepen aan de verladers ter beschikking te stellen en een hoge mate van betrouwbaarheid var de dienstverlening te bieden, is een geheel nieuwe benadering gekozen voor het ontwerpen van dit binnenvaartschip. Het schip kan gevaren worden met een tweekoppige bemanning.
Lees meer
De behoefte bij de Griekse ferry markt aan snellere ferry's heeft geleid tot dit baanbrekende ontwerp van de "Blue Star". Bij het ontwerpen is men uitgegaan van de bestaande kennis bij Van der Giessen de Noord met betrekking tot ferry bouw en het daarbij veelvuldig uitgevoerde modelonderzoek. Men heeft van deze gegevens gebruik gemaakt bij het ontwerp van dit type schip.
Lees meer
Bij het beladen van de hopper door een speciale vorm van de uitvloeipijpen van de persleiding de uitstroomsnelheid zodanig verlaagd dat het bezin ken van de fijne deeltjes wordt bevorderd en de overvloeiverliezen worden beperkt. In de persleiding is tevens een concentratiemeter aangebracht. Indien de concentratie te laag is, wordt het mengsel direct overboord gepompt.
Lees meer
De RI Magic De Rotor sleepboot is een verdere ontwikkeling van de Tractor sleepboten. Dit type heeft twee voortstuwers op 1/3 L van het voorschip. Hiervan heeft Kotug er 10 stuks in de vaart. De innovatie bestaat hierin dat er nog een derde voortstuwer op 1/3 L van achter is geplaatst. Daardoor ontstaan uitstekende manoeuvreereigenschappen omdat het draaipunt ongeveer in het midden van de boot ligt.
Lees meer
De Coral Carbonic is het eerste schip in de wereld dat specifiek is ontwikkeld en gebouwd om vloeibaar gemaakt koolzuurgas (C02) te vervoeren vanuit Zweden naar Nederland. De C02 wordt naar bedrijven vervoerd waar het gas een nuttig hergebruik kan krijgen, zoals bijvoorbeeld in de frisdrankenindustrie en de brandblus- middelenindustrie. Daardoor wordt voorkomen dat het gas, meestal een afvalproduct van de chemische industrie of bij de opwekking van energie, in de lucht wordt geloosd en zo bijdraagt aan het broeikaseffect.
Lees meer
Het ms. "Jowi" is een binnenvaartschip , speciaal ingericht voor het vervoer van containers. De volgende zaken maken dit schip tot een technisch innovatief ontwerp: Het is een eigen ontwikkeling van puur Nederlands ondernemerschap, die een grote sprong vooruit betekent. Er worden ca. tweemaal zoveel containers vervoerd als bij een voorgaande generatie schepen. De ontwerpdiepgang is klein en er is een slagzijcompensatiesysteem aangebracht. In verband met de grote lengte is een eindige elementenberekening van de romp uitgevoerd. Voor de voortstuwing zijn drie motoren en drie schroeven toegepast, de middelste als 'booster'.
Lees meer
Het ms. Tunis van Luut is een vissersvaartuig dat speciaal voor de 'seinenet' en de 'dubbeltrawlnet' visserij is gebouwd. Het innovatieve karakter van dit schip bestaat uit de toepassing van een voor Nederland nieuwe vistechnologie die ontwikkeld is in het kader van het EU-beleid op dit gebied. Voor de ontwikkelde visserijmethoden kan met lichtere vistuigen worden volstaan, welke minder weerstand geven tijdens het vissen. Hierdoor kan het motorvermogen worden verminderd, waardoor het brandstofverbruik lager is, het geen het milieu ten goede komt en kostenbesparend is.
Lees meer
Het ms. 'Volvox Terranova" is een sleephopperzuiger van de nieuwste generatie, het zogenaamde "Jumbo"-type. Bij het ontwerp werden vele grenzen verlegd en nieuwe wegen ingeslagen. De plaatsing van een onderwaterpomp met hoog vermogen in het onderste deel van de zuigbuis, waarmee tot op grote diepte mengsels met een grote dichtheid kunnen worden opgezogen, maakt dit schip tot een technisch innovatief ontwerp. Bovendien heeft dit schip van alle baggerschepen in de wereld het hoogste geïnstalleerde vermogen en ondanks dat er veel complexe systemen aan boord zijn aangebracht, was er slechts een zeer korte bouwtijd nodig.
Lees meer
Hoewel op het gebied van technische innovativiteit geen grote doorbraken zijn te constateren, is deze eerste Conofeeder 300 een compact en flexibel schip, geschikt voor alle maten containers. Het is optimaal afgestemd op de eisen van de markt, de overheid en de verladers en op de locatie van de bouwplaats.
Lees meerDit schip is een zogenaamd 'sloop kottergetuigd' zeiljacht van buitenlands ontwerp, geheel gebouwd in Nederland. Innovatief in dit ontwerp is de uit een stuk vervaardigde carbon fibre mast van 59 m, waarvoor een nieuwe, speciale oven van 62 nu lang is gebruikt. Daarnaast moet worden vermeld de in de vaste kiel geïntegreerde daggerboard kiel van carbon-fibre met een maximale diepgang van 6,80 m.
Lees meer
Het ms. 'Volvox Terranova" is een sleephopperzuiger van de nieuwste generatie, het zogenaamde "Jumbo"-type. Bij het ontwerp werden vele grenzen verlegd en nieuwe wegen ingeslagen. De plaatsing van een onderwaterpomp met hoog vermogen in het onderste deel van de zuigbuis, waarmee tot op grote diepte mengsels met een grote dichtheid kunnen worden opgezogen, maakt dit schip tot een technisch innovatief ontwerp. Bovendien heeft dit schip van alle baggerschepen in de wereld het hoogste geïnstalleerde vermogen en ondanks dat er veel complexe systemen aan boord zijn aangebracht, was er slechts een zeer korte bouwtijd nodig.
Lees meer
Maaskant Shipyards in Stellendam heeft op 5 juli 1997 de boomkorkotter Arendjan GO-26 overgedragen aan de firma Jan Lokker & Zn. in Stellendam.
Het schip is genomineerd in de categorie visserij omdat het onder andere opviel door een geheel nieuw type vangstverwerkingsinstallatie naar het ontwerp van Maaskant.
Ten opzichte van een eerder gebouwd zusterschip is een dieselmotor toegepast met een lager toerental maar met hetzelfde vermogen. Door het plaatsen van een keerkoppeling met een andere overbrengingsverhouding, heeft de schroefas hetzelfde toerental als het zusterschip.
Lees meer
De Algemeen Winnaar van de Schip van het Jaar Prijs is het m.v. Sea Baltica. Het schip is op 3 december 1996 door YVC Ysselwerf opgeleverd aan Rederij Master Lemmer.
HAM, bagger en waterbouwkundige werken, in Capelle aan de IJssel heeft in samenwerking met De Groot Nijkerk midden 1996 de HAM 291 in gebruik genomen. Dit bijzondere baggerschip is speciaal ontworpen voor het schoonmaken van verontreinigde waterbodems, waarbij het verontreinigde sub maximaal wordt gescheiden van het water om vertroebeling te, voorkomen.
Lees meer
Gastankvaartrnaatschappij Chemgas B.V. heeft op 4 juni 1996 de gastanker Chinook officieel in dienst gesteld. Het schip is ontworpen voor het vervoer van LPO, propyleen oxyde en vinylchloride monomeren. Een opvallend kenmerk is de kleine beladen diepgang van 2,25 m waardoor het schip bij lage waterstanden zo lang mogelijk kan blijven doorvaren. Om een maximaal laadvermogen bij de gegeven diepgang te kunnen bereiken, is een aantal innovatieve ontwerpen gebruikt.
Lees meer