Winnaar 2017: Seagull-301

De KNVTS Schip van het Jaar prijs is toegekend aan:

Multi mission Unmanned Surface Vessel (USV) ‘Seagull-301’, ontworpen en gebouwd door De Haas Maassluis B.V. te Maassluis en Ginton Naval Architects B.V. te Haarlem.

Lees meer

WINNAAR 2015: Kroonborg

De “Kroonborg” is het resultaat van een intensieve samenwerking van de werf Royal Niestern Sander (RNS) met NAM en Shell UK en een aantal subcontractors om op een veilige, milieu vriendelijker  en economisch meer aantrekkelijke  wijze, personeel en materiaal naar en van de platforms te brengen en daar onderhoud uit te voeren.

Lees meer
KNRM 'Nh1816'

WINNAAR 2014: Nh1816

KNVTS SCHIP VAN HET JAAR-PRIJS 2014:
'Nh1816 '

Reddingboot 'Nh1816' is uitgeroepen tot meest gedegen onderzoek- en ontwerp in nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Bouwer Damen Shipyards Gorinchem werd daarvoor beloond met de KNVTS Schip van het Jaar-prijs. De prestigieuze prijs werd voor de 17e maal uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala in Taets Art and Event in Zaandam op 6 november 2014.

Lees meer

WINNAAR 2013: Greenstream

Binnenvaarttanker ‘Greenstream’ is uitgeroepen tot meest innovatieve schip en bouwer Peters Shipyards werd daarvoor beloond met de KNVTS Schip van het Jaar-prijs. De prestigieuze prijs werd voor de 16e maal uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala in De Broodfabriek in Rijswijk op 31 oktober 2013.

 

Lees meer
HMS Holland

WINNAAR 2012: HMS Holland

De HMS Holland is een nieuw type schip voor de Koninklijke Marine, specifiek bedoeld voor taken in het zogenaamde lage geweldspectrum, zoals bescherming van koopvaardijschepen tegen piraterij, voorkomen van escalatie middels maritieme aanwezigheid, bestrijding van smokkel, patrouilletaken, etc.; dus in zijn algemeenheid asymmetrische oorlogsvoering op zee. Het schip kan daarnaast voor een groot aantal andere taken worden ingezet, per situatie kan de uitrusting worden aangepast. Er is dus sprake van een modulaire functionaliteit.

Lees meer
Amulet

WINNAAR 2011: Amulet

De compagnons Jansen en van der Molen hebben met de “Amulet” een bijzonder zuinig en milieuvriendelijk binnenvaartschip in de vaart gebracht.
Een type C tanker van 135 m lengte, een breedte van 14,15 m en een ladingcapaciteit van 6752 ton, bestemd voor het transporteren en bunkeren van stookolie en minerale oliën.
Op unieke wijze zijn op dit schip een aantal interessante innovaties toegepast.

 

Lees meer
VOX MÁXIMA

WINNAAR 2010: VOX MÁXIMA

De VOX MÁXIMA is een sleephopperzuiger met een hopperinhoud van 31.200 m3 . Het schip is gebouwd bij IHC Dredgers in Kinderdijk, maar grote delen van het schip zijn gebouwd op andere locaties, waaronder de IHC Merwede werf in Heusden. De genomineerde VOX MÁXIMA is de grootste sleephopperzuiger die ooit gebouwd is in Nederland. De schaalvergroting bij sleephopperzuigers maakt het mogelijk om grootschalige landaanwinningprojecten aan te leggen tegen lagere kosten per kubieke meter.

Lees meer
Doña Angela Maria T

WINNAAR 2009: Doña Angela Maria T

De “Doña Angela Maria T.” is een 50 meter lange Damen “Sea Axe” Fast Crew Supplier 5009. Het schip is afgebouwd in Gorinchem op basis van een casco van de Damen partnerwerf Song Cam in Vietnam en is geleverd aan de Mexicaanse operator Naviera Integral. De genomineerde “Doña Angela Maria T.” is ontworpen volgens het principe van de bijlboeg. Daarnaast zijn in het ontwerp verschillende andere innovatieve ontwikkelingen doorgevoerd, waardoor het bijlboeg concept nu tot volle wasdom komt en bewijst technisch en commercieel een groot succes te zijn.

Lees meer
Subsea Seven

WINNAAR 2008: Subsea Seven

De “Seven Oceans” is een multifunctioneel en leggen van pijpleidingen, met een diameter van waterdiepte van 3000 meter. Daarnaast kan het schip installaties op de zeebodem plaatsen met behulp van een 400-tons kraan en tevens dienst doen als supportschip voor onbemande inspecties van pijpleidingen etc.

Lees meer
Ms. Deo Volente

WINNAAR 2007 Ms. Deo Volente

Het ms Deo Volente was genomineerd in de categorie zeevaart. Dit droge lading schip heeft de aandacht getrokken wegens een aantal zeer in het oog springende eigenschappen en eisen welke in dit ontwerp zijn samengebracht. Het is een vaartuig ingericht voor het transport van stukgoed, containers en zware lading.

Lees meer
Jacoba Prins

2006 - Jacoba Prins (winnaar)

Het in het oog springende oesterschip wordt door de KNVTS als baanbrekend beoordeeld, ondermeer vanwege de toepassing van een nieuw type ‘vernuftig visgerei’, dat door één man bediend kan worden. Van der Zwan noemt de ‘Jacoba Prins’ een schip ‘dat klinkt als een klok’. Niet alleen om de bijzondere vismethode en de wendbaarheid, maar ook vanwege de unieke elektrische installatie. ,,Dat is op dit schip een verhaal apart. Onze wensen voor de aansturing van met name het vissysteem zijn door Alewijnse Marine Systems vakkundig vertaald in een geavanceerde maar toch onderhoudsvriendelijke installatie’’, benadrukt Van der Zwan.

 

 

Lees meer
Athena

2005 - Zeiljacht Athena (winnaar)

Het schip scoort voor het grootste deel op het criterium baanbrekend. Het is tot nu toe het grootste als schoener en tevens in aluminium gebouwd jacht. Als constructiemateriaal voor het gehele jacht is een relatief nieuwe aluminiumsoort ‘Alustar’ gebruikt en de bouw is in sectiebouw uitgevoerd, iets dat in de jachtbouw relatief weinig plaatsvindt. Automatisering is door het gehele schip - en niet in het minst vanwege de achtergrond van de eigenaar - in hoge mate toegepast.

 

Lees meer
De Zeven Provincien

2003 - De Zeven Provincien (winnaar)

Onder de Marineschepen is “De Zeven Provinciën” van het type “Luchtverdedigings-en Commando Fregat”, het LCF, een opvallende verschijning voor wat betreft vormgeving. Door de schuinstelling van de uitwendige oppervlakken van het schip is de kans op radardetectie kleiner gemaakt. Verder kan als baanbrekend worden beschouwd de toepassing van door de Koninklijke Marine en TNO ontwikkelde blast- en scherfwerende schotten en deuren. Ook de keuze voor het multi-function radarsysteem APAR ( active phased arrays)kan als zodanig worden gezien.

 

Lees meer
Waterway

2002 - Waterway (winnaar)

De "Waterway" is een voorbeeld van innovatief ontwerpen in goed samenspel tussen opdrachtgever, werf en onderzoeksinstituut.
Gegeven de door de reder bepaalde missie heeft het streven naar energiebesparing vergaande gevolgen gehad voor het scheepsontwerp.

Lees meer
Blue Star 1

2001 - Blue Star 1 (winnaar)

De behoefte bij de Griekse ferry markt aan snellere ferry's heeft geleid tot dit baanbrekende ontwerp van de "Blue Star". Bij het ontwerpen is men uit­gegaan van de bestaande kennis bij Van der Giessen de Noord met betrekking tot ferry bouw en het daarbij veelvuldig uitgevoerde modelonderzoek. Men heeft van deze gegevens gebruik gemaakt bij het ontwerp van dit type schip.

 

Lees meer
Rotor Tugs

2000 - Rotor Tugs (winnaar)

De RI Magic De Rotor sleepboot is een verdere ontwikkeling van de Tractor sleepboten. Dit type heeft twee voortstuwers op 1/3 L van het voorschip. Hiervan heeft Kotug er 10 stuks in de vaart. De innovatie bestaat hierin dat er nog een derde voortstuwer op 1/3 L van achter is geplaatst. Daardoor ontstaan uitstekende manoeuvreereigenschappen omdat het draaipunt ongeveer in het midden van de boot ligt.

 

Lees meer
Ms. Jowi

1999 - Ms. Jowi (winnaar)

Het ms. "Jowi" is een binnenvaartschip , speciaal ingericht voor het vervoer van containers. De volgende zaken maken dit schip tot een technisch innovatief ontwerp: Het is een eigen ontwikkeling van puur Nederlands ondernemerschap, die een grote sprong vooruit betekent. Er worden ca. tweemaal zoveel containers vervoerd als bij een voorgaande generatie schepen. De ontwerpdiepgang is klein en er is een slagzijcompensatiesysteem aangebracht. In verband met de grote lengte is een eindige elementenberekening van de romp uitgevoerd. Voor de voortstuwing zijn drie motoren en drie schroeven toegepast, de middelste als 'booster'.

 

Lees meer