Schip van het Jaar genomineerden

  • Waterinjectievaartuig RIJN

  • Superzeiljacht Sarissa

  • Ferry Gorinchem XII

Ferry Gorinchem XII

Holland Shipyards Group

De Gorinchem XII is een super lichte emissielose ferry ontwikkeld voor de gemeente Gorinchem. Het schip kan 100 personen en 100 fietsen vervoeren met een laag energie verbruik en is te opereren door slechts 1 persoon. Samen met het oplaad systeem en de nieuwe aanland fuiken in de havens voor alle water niveaus is een totaal transsport system opgeleverd. Hiermee is een nieuwe standaard gezet.

CoCo Yachts heeft het schip ontworpen en is gestart met het monitoren en bestuderen van het energie gebruik van de oude schepen. De uitkomst een extreem lichte double ended catamaran met azimuthing thrusters. Door ook de fuiken en verbeterde aanvaarroute in de havens kan de manouvreer tijd worden verminderd. Hierdoor kan de dienst snelheid omlaag en daarmee ook het energie gebruik.

De rompvorm is geoptimaliseerd met CFD. Ook het effect van ondiep water op de weerstand is meegenomen in de analyse. Twee contra-rotating thrusters zijn geinstalleerd voor goede manouvreerbaarheid en minimaal gewicht. De snelheid is geoptimaliseerd voor minimaal energie verbruik, wat resulteert in een vaar ronde van 67 minuten inclusief laden.

De zeer lichte constructie van de catamaran is tot in alle details doorgevoerd. Bij alle onderdelen aan boord is gekeken naar functionaliteit vs gewicht. Hierdoor kon een extreem licht schip worden gerealiseerd, wat resulteert in minimale weerstand door het water. Er is gekozen voor zeer dunne aluminium platen, met plaatdiktes van 4 – 5 mm voor de huid van de romp en 2 – 2.5 mm voor dek en opbouw. De High Speed Code rules zijn toegepast en aangevuld met FEM berekeningen om het maximale uit de gewicht besparing te halen. Ook bij het meubilair en andere equipment aan boord zijn keuzes gemaakt om het gewicht te minimaliseren. Er is voor gekozen om geen verf aan te brengen op het schip. Uit ervaring van eerdere schepen is ook geen anti fouling aangebracht en is schoonmaken van het onderwaterschip elke 1-2 jaar voldoende. Dit zorgt voor een minimalistisch doch functionele uitrusting van het schip.

Door de speciale aanland fuiken is er geen dek bemanning nodig en kan het schip met 1 persoon worden bestuurd. Het schip wordt dan vast gehouden door een zelf ontworpen automatische afmeer systeem. En kan in enkele minuten worden geladen om weer een uur te kunnen varen.

Met dit innovatieve ontwerp is een nieuwe standaard neer gezet. Door niet alleen te kijken naar het schip, maar ook de havens, aanleg routes, operationele snelheid en gebalanceerde voorstuwing is een zeer laag energie verbruik gerealiseerd. Het schip en de operatie zijn samen geoptimalsieerd, waardoor er een totaal transport systeem is opgeleverd met minimaal energie verbruik en maximale functionaliteit.

Actueel

  • Ship of the Year 2024

  • Ship of the Year 2023

  • KNVTS Schip van het Jaar 2022

  • KNVTS Schip van het Jaar 2021