Schip van het Jaar genomineerden

  • Waterinjectievaartuig RIJN

  • Superzeiljacht Sarissa

  • Ferry Gorinchem XII

Superzeiljacht Sarissa

Sarissa is een uitzonderlijk super-zeiljacht. Ontworpen door het vooraanstaande jacht ontwerpbureau Malcolm McKeon, een inrichting van de hand van Liaigre en gebouwd door Royal Huisman, is dit schip niets minder dan een ware “head turner”. Niet verwonderlijk dat het jacht dan ook al een groot aantal prijzen in de superjachtwereld in de wacht heeft weten te slepen.

Maar bij de “Schip van het Jaar Prijs” gaat het niet om schoonheid – in elk geval niet alleen. De beoordeling voor deze prijs vindt plaats op basis van de technische kant van het ontwerp en de innovatieve aspecten. Iets verder kijkend dan de glimmende buitenkant, blijkt dit jacht vol te zitten met kleinere en grotere innovatieve oplossingen. Alles met enorm veel vernuft ge-engineerd en ingebouwd in de zeer beperkte ruimte die karakteristiek is voor super-zeiljachten.

De meest opvallende innovatieve oplossing is de intrekbare voortstuwing, bestaande uit twee net achter de kiel uit de romp kantelende elektrische thrusters, die in nauwe samenwerking tussen Royal Huisman en Hydrosta zijn ontwikkeld. Sarissa is niet het eerste zeiljacht met dergelijke intrekbare thrusters, maar de integratie van de elektromotoren in de struts van de thrusters is een absolute primeur. Door deze integratie werd het mogelijk de thrusters, inclusief omkasting (technisch gezien deel uitmakend van de huid) flexibel te monteren, met een enorme verlaging van het geluids- en trillingsniveau tot gevolg. Ook interessant is dat de thrusters gebruikt kunnen worden voor het opwekken van energie tijdens het zeilen. Dit is meer bedoeld als veiligheids-redundantie dan voor dagelijks gebruik, aangezien de schroeven van Sipmarine geheel zijn geoptimaliseerd voor “vooruit varen”. Dit laatste past in de wens van de eigenaar om bij alle aspecten van dit jacht te kijken naar energiebesparende oplossingen. Een slim elektrisch DC netwerk met significante accucapaciteit, maakte het bijvoorbeeld mogelijk kleinere en efficiëntere generatorsets te plaatsen. Die kunnen dan beter belast draaien, terwijl grote vermogenspieken door het accupakket worden opgevangen. Dit laatste speelt onder andere als veel lieren tegelijk moeten draaien tijdens complexe zeilmanoeuvres. Want ook met dit soort jachten wordt serieus wedstrijd gevaren! Voor de beeldvorming, het gaat hier om serieuze vermogens, met bijvoorbeeld een grootzeil van meer dan 1000 vierkante meter!

De bouw van het jacht was een zeer complex proces, door een combinatie van het eerdergenoemde gebrek aan ruimte in super-zeiljachten en het enorme aantal systemen. Naast alles wat al aan boord moet staan van “normale jachten”, moest Sarissa ook nog worden voorzien van een groot aantal zeer complexe zeilsystemen. Om er een paar te noemen: een hele batterij onderdekse lieren voor vallen, schoten en bakstagen, een indrukwekkende liftkiel om met dit diepstekende schip ook nog normale havens binnen te kunnen komen – en uiteraard de intrekbare voortstuwing.

Royal Huisman heeft met Sarissa de lat voor super zeiljachten weer serieus hoger weten te leggen.

Actueel

  • Ship of the Year 2024

  • Ship of the Year 2023

  • KNVTS Schip van het Jaar 2022

  • KNVTS Schip van het Jaar 2021