Schip van het Jaar winnaars

  • Ship of the Year 2024

  • Ship of the Year 2023

  • KNVTS Schip van het Jaar 2022

  • KNVTS Schip van het Jaar 2021

Ship of the Year 2023

Op maandagavond 6 november werd tijdens het Maritime Awards Gala in Ahoy Rotterdam de 2023 winnaar van de Ship of the Year Award (voorheen KNVTS Schip van het Jaar) bekend gemaakt. En de winnaar is…de Canopée, een innovatief RoRo-schip met open dak gebouwd door Neptune Marine.

Complexe ontwerpuitdagingen

Het schip is ontworpen om onderdelen en brandstof voor Ariane raketten van Frankrijk naar Frans-Guyana te vervoeren, heeft een totale lengte van 121 meter, een breedte van 22 meter, een ontwerpdiepgang van 4,3 meter en een ontwerpsnelheid van 16,5 knopen. Het schip vervangt twee schepen van 115 x 20 m die de dezelfde taken nu uitvoeren en moet, mede daardoor, voldoen aan een veelheid van soms conflicterende eisen binnen zeer beperkte hoofdafmetingen, wat leidt tot een complexe ontwerpuitdaging. Doordat het schip in Frans Guyana een rivier op moet varen is de maximale diepgang aldaar slechts 3,8 meter. De lichte, volumineuze lading die vervoerd moet worden vereist bovendien veel dekoppervlak binnen beperkte hoofdafmetingen. Dit resulteert in een volumineus, breed, ondiep schip. De lading vereist echter lage versnellingen terwijl het beoogde vaarschema een hoge snelheid vereist.

Innovatieve oplossingen

Om de beoogde snelheid op een efficiënte manier te behalen is een unieke rompvorm ontwikkeld en is het schip voorzien van hulpvoortstuwing middels vier Oceanwings wingsails, die op basis van een vaarschema van één roundtrip per maand tijdens de overtocht een brandstofbesparing van zo’n 18% moeten opleveren. Het is een dubbelschroefsschip met een praamvormig achterschip. In plaats van traditionele aslijnen met uithouders is er gekozen voor een rompvorm met twee gondels. Deze zijn asymmetrisch en verbeteren daardoor het volgstroomveld, geven koersstabiliteit bij het zeilen, verhogen het deplacement en bieden ruimte voor het plaatsen van de voortstuwingstrein hetgeen de lengte van het onderruim ten goede komt.

Actueel

  • Ship of the Year 2024

  • Ship of the Year 2023

  • KNVTS Schip van het Jaar 2022

  • KNVTS Schip van het Jaar 2021