Winnaars Ship of the Year Award

2023

Canopée

De Canopée is een innovatief RoRo-schip met open dak gebouwd door Neptune Marine. Het schip voldoet aan een veelheid van soms conflicterende eisen binnen zeer beperkte hoofdafmetingen, wat leidt tot een complexe ontwerpuitdaging.

2022

Viva

De Viva is een milieuvriendelijk 94 meter Feadship. Opvallend zijn de consequente materiaalkeuzes, het slimme ruimtegebruik en de complexe constructies in staal, aluminium en glas.

2021

Bryggen

Damen Shipyards Group bouwde de Bryggen in opdracht van openbaarvervoerbedrijf Arriva die het schip inzet in de Deense hoofdstad Kopenhagen. De veerboot is een innovatief ontwerp, volledig elektrisch, milieuvriendelijk, efficiënt in bedrijf en kan tachtig personen vervoeren.

2019

Sendo Liner

De Sendo Liner is een binnenvaart containerschip met de afmetingen 110 x 11.45 x 3.2 m (LxBxT). Het schip is in eigen beheer ontworpen door Sendo Shipping en gebouwd door Concordia Damen Shipbuilding B.V.

2018

Scheldt River

De 7,950 m3 sleephopperzuiger Scheldt River ontworpen door- en gebouwd bij Royal IHC. Op 25 september 2017 werd het schip aan de Belgische marine aannemer DEME overgedragen.

2017

Seagull-301

Multi mission Unmanned Surface Vessel (USV) Seagull-301, ontworpen en gebouwd door De Haas Maassluis B.V. te Maassluis en Ginton Naval Architects B.V. te Haarlem.

2016

MDV1 Immanuel

Dit is een schip dat bijna in alles afwijkt van wat tot dusver gebruikelijk was bij het ontwerpen van kotters voor de vangst van platvis op de Noordzee. Het lichte casco gebouwd met langsspanten en composiet deuren en luiken, heeft een lage rompweerstand en lijkt op het casco van een jacht in plaats van een traditionele Noordzeekotter.

2015

Kroonborg

De Kroonborg is het resultaat van een intensieve samenwerking van de werf Royal Niestern Sander (RNS) met NAM en Shell UK en een aantal subcontractors om op een veilige, milieu vriendelijker en economisch meer aantrekkelijke wijze, personeel en materiaal naar en van de platforms te brengen en daar onderhoud uit te voeren.

2014

NH1816

Reddingboot Nh1816 is uitgeroepen tot meest gedegen onderzoek- en ontwerp in nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Bouwer Damen Shipyards Gorinchem werd daarvoor beloond met de KNVTS Schip van het Jaar prijs.

2013

Greenstream

Binnenvaarttanker ‘Greenstream’ is uitgeroepen tot meest innovatieve schip en bouwer Peters Shipyards werd daarvoor beloond met de KNVTS Schip van het Jaar-prijs.
“Het is bijzonder om te zien dat bij dit schip gekozen is voor een volledige LNG aandrijving.” aldus jury-voorzitter Arie Peterse. “Daarmee heeft zowel de werf als de eigenaar lef getoond.”

2012

HMS Holland

De HMS Holland is een nieuw type schip voor de Koninklijke Marine, specifiek bedoeld voor taken in het zogenaamde lage geweldspectrum, zoals bescherming van koopvaardijschepen tegen piraterij, voorkomen van escalatie middels maritieme aanwezigheid, bestrijding van smokkel, patrouilletaken, etc.; dus in zijn algemeenheid asymmetrische oorlogsvoering op zee. Het schip kan daarnaast voor een groot aantal andere taken worden ingezet, per situatie kan de uitrusting worden aangepast. Er is dus sprake van een modulaire functionaliteit.

2011

Amulet

De compagnons Jansen en van der Molen hebben met de Amulet een bijzonder zuinig en milieuvriendelijk binnenvaartschip in de vaart gebracht.
Een type C tanker van 135 m lengte, een breedte van 14,15 m en een ladingcapaciteit van 6752 ton, bestemd voor het transporteren en bunkeren van stookolie en minerale oliën.
Op unieke wijze zijn op dit schip een aantal interessante innovaties toegepast.

2010

Vox Máxima

De Vox Máxima is een sleephopperzuiger met een hopperinhoud van 31.200 m3 . Het schip is gebouwd bij IHC Dredgers in Kinderdijk, maar grote delen van het schip zijn gebouwd op andere locaties, waaronder de IHC Merwede werf in Heusden. De Vox Máxima is de grootste sleephopperzuiger die ooit gebouwd is in Nederland. De schaalvergroting bij sleephopperzuigers maakt het mogelijk om grootschalige landaanwinningprojecten aan te leggen tegen lagere kosten per kubieke meter.

2009

Doña Angela Maria T

De Doña Angela Maria T. is een 50 meter lange Damen Sea Axe Fast Crew Supplier 5009. Het schip is afgebouwd in Gorinchem op basis van een casco van de Damen partnerwerf Song Cam in Vietnam en is geleverd aan de Mexicaanse operator Naviera Integral. De Doña Angela Maria T. is ontworpen volgens het principe van de bijlboeg. Daarnaast zijn in het ontwerp verschillende andere innovatieve ontwikkelingen doorgevoerd, waardoor het bijlboeg concept nu tot volle wasdom komt en bewijst technisch en commercieel een groot succes te zijn.

2008

Seven Oceans

De Seven Oceans is een multifunctioneel en leggen van pijpleidingen, met een diameter van waterdiepte van 3000 meter. Daarnaast kan het schip installaties op de zeebodem plaatsen met behulp van een 400-tons kraan en tevens dienst doen als supportschip voor onbemande inspecties van pijpleidingen etc.

2007

Ms Deo Volente

Dit droge lading schip heeft de aandacht getrokken wegens een aantal zeer in het oog springende eigenschappen en eisen welke in dit ontwerp zijn samengebracht. Het is een vaartuig ingericht voor het transport van stukgoed, containers en zware lading.
We hebben hier te maken met een uniek schip qua snelheid, economie en uitrusting.

2006

Jacoba Prins

Het in het oog springende oesterschip wordt door de KNVTS als baanbrekend beoordeeld, ondermeer vanwege de toepassing van een nieuw type vernuftig visgerei, dat door één man bediend kan worden. Van der Zwan noemt de Jacoba Prins een schip ‘dat klinkt als een klok’. Niet alleen om de bijzondere vismethode en de wendbaarheid, maar ook vanwege de unieke elektrische installatie. “Onze wensen voor de aansturing van met name het vissysteem zijn door Alewijnse Marine Systems vakkundig vertaald in een geavanceerde maar toch onderhoudsvriendelijke installatie”, benadrukt Van der Zwan.

2005

Zeiljacht Athena

Het schip scoort voor het grootste deel op het criterium baanbrekend. Het is tot nu toe het grootste als schoener en tevens in aluminium gebouwd jacht. Als constructiemateriaal voor het gehele jacht is een relatief nieuwe aluminiumsoort ‘Alustar’ gebruikt en de bouw is in sectiebouw uitgevoerd, iets dat in de jachtbouw relatief weinig plaatsvindt. Automatisering is door het gehele schip – en niet in het minst vanwege de achtergrond van de eigenaar – in hoge mate toegepast.

2003

Zeven Provinciën

Onder de Marineschepen is De Zeven Provinciën van het type Luchtverdedigings- en Commando Fregat, een opvallende verschijning voor wat betreft vormgeving. Door de schuinstelling van de uitwendige oppervlakken van het schip is de kans op radardetectie kleiner gemaakt. Verder kan als baanbrekend worden beschouwd de toepassing van door de Koninklijke Marine en TNO ontwikkelde blast- en scherfwerende schotten en deuren. Ook de keuze voor het multi-function radarsysteem APAR kan als zodanig worden gezien.

2002

Waterway

De behoefte bij de Griekse ferry markt aan snellere ferry’s heeft geleid tot dit baanbrekende ontwerp van de “Blue Star”. Bij het ontwerpen is men uit­gegaan van de bestaande kennis bij Van der Giessen de Noord met betrekking tot ferry bouw en het daarbij veelvuldig uitgevoerde modelonderzoek. Men heeft van deze gegevens gebruik gemaakt bij het ontwerp van dit type schip.

2001

Blue Star 1

Reddingboot Nh1816 is uitgeroepen tot meest gedegen onderzoek- en ontwerp in nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Bouwer Damen Shipyards Gorinchem werd daarvoor beloond met de KNVTS Schip van het Jaar prijs.

2000

Rotor Tugs

De RI Magic De Rotor sleepboot is een verdere ontwikkeling van de Tractor sleepboten. Dit type heeft twee voortstuwers op 1/3 L van het voorschip. Hiervan heeft Kotug er 10 stuks in de vaart. De innovatie bestaat hierin dat er nog een derde voortstuwer op 1/3 L van achter is geplaatst. Daardoor ontstaan uitstekende manoeuvreereigenschappen omdat het draaipunt ongeveer in het midden van de boot ligt.

1999

Ms Jowi

Het motorschip Jowi is een binnenvaartschip , speciaal ingericht voor het vervoer van containers. De volgende zaken maken dit schip tot een technisch innovatief ontwerp: Het is een eigen ontwikkeling van puur Nederlands ondernemerschap, die een grote sprong vooruit betekent. Er worden ca. tweemaal zoveel containers vervoerd als bij een voorgaande generatie schepen. De ontwerpdiepgang is klein en er is een slagzijcompensatiesysteem aangebracht. In verband met de grote lengte is een eindige elementenberekening van de romp uitgevoerd. Voor de voortstuwing zijn drie motoren en drie schroeven toegepast, de middelste als booster.

1998

Ms Sea Baltica

Het schip is door YVC Ysselwerf opgeleverd aan Rederij Master Lemmer. Het onderscheidt zich door hoge ontwerp-kengetallen en bereikt een hoge dienstsnelheid van 19 kn, mogelijk gemaakt door een uitgekiend lijnenplan, dat in samenwerking met het MARIN tot stand is gekomen. Een bijzonderheid is de toepassing van twee voortstuwingsmotoren op een schroefas via een gemeenschappelijke tandwielkast en twee pneumatisch bediende koppelingen. Met één motor in bedrijf kan nog een snelheid van 16 kn worden gehaald. Met behulp van de verstelbare schroef kan de voortstuwing bij elke gewenste snelheid van het schip een optimaal brandstofverbruik realiseren.